Emma Gradin Slow works

Independent curator developing and deploying curatorial strategies founded on extended states of not-knowing and creative suspension in the current context of time-shortness and accelerated productivity/consumption.

Neuromantics Reading Group: LOVE (Berlin)

By invitation from Annette Sonnewend Neuromantics hosted a reading group during the exhibition  Thou Shalt Love at Scotty Enterprises, Oranienstraße 46, Berlin.

We invited participants to read and discuss texts on the subject of love: Is it found or made and what are its relations to truth, happiness and ethics? As with the Critique of Specialism reading group no previous knowledge of the authors is required and the aim is to explore links between works rather than summarise or reach conclusions. Authors included Alain Badiou, Roland Barthes, Luce Irigaray, Erica Jong and Seneca. Texts and discussions in English, selected by Emma Gradin and Annette Sonnewend.

The first discussion took place on 1 June, please email mail [at] emmagradin [dot] com for text excerpts and further information about future sessions.

***

From Scotty Enterprises’ press release:

Thou shalt love
Reka Goldt, Annette Sonnewend
Emma Gradin – Neuromantics Reading Group (based in London)
Cie. Agar Agar (performative treatments at the opening)
feat. Loveletter Project by Peter Westman (based in Gothenburg)

In their works artists Reka Goldt and Annette Sonnewend are dealing with the lovers discourse. They ask questions like: Are we doomed to a permanent repetition of stereotypes and catastrophes?

Duration: 2016, May 28 – June 18
Opening: 2016, May 27, 7 pm

***

Die Sprache der Liebe stottert. Sie existiert letztlich nur in eine Reihung von Bruchstücken: den Szenen.

Die Künstlerinnen Reka Gold und Annette Sonnewend zeigen Arbeiten, die den Diskurs der Liebe zum Thema haben. Sie bearbeiten Fragen wie: Sind wir zur permanenten Wiederholung von Stereotypen und Katastrophen verdammt? Die Sprache der Liebe vollzieht sich in Floskeln, schreibt Roland Barthes, sie ist eine uralte auch historische Sprachmaschine des Banalen. Im Leben des Liebenden ist das Gewebe der Begebenheiten von einer unglaublichen Belanglosigkeit … “Wenn ich mir ernsthaft ausmale, mich wegen eines Telefonanrufes, der nicht kommt, umzubringen, ergibt sich daraus eine ebenso große Obszönität, wie wenn der Papst bei de Sade einen Truthahn sodomisiert.“ (aus: Roland Barthes, Fragmente einer Sprache der Liebe). Aber bereits dieser Vergleich gehorcht, weil er unterhaltsam und interessant ist, schon nicht mehr der Flachheit und Plattheit des Diskurses der Liebe.